Skip to content →

Kannattaako Suomi vakausmekanismin kehittämistä Euroopan IMF:ksi?

Yle julkaisi eilen mielenkiintoisen valtiovarainministeri Orpon haastattelun. Orpon mukaan Suomi vastustaa Euroopan komission ehdottomaa euroalueen yhteistä valtiovarainministeriä ja yhteisiä joukkovelkakirjoja. Sen sijaan Suomi vaatii euroryhmälle lisää valtaa puuttua kriisimaiden rakenteellisiin ongelmiin.

Tämä on monella tavalla mielenkiintoinen linjaus. Suomi vastustaa institutionaalisia muutoksia ja kannattaa euroryhmän aseman vahvistamista, joka ei ole virallinen EU-instituutio. Valitettavasti jutusta ei käy ilmi, millä mekanismilla euroryhmän valtaa lisättäisiin. Euromaiden vallan lisääminen voisi tarkoittaa esimerkiksi kriisimaiden äänioikeuden eväämistä, kuten komissio esitti budjettikurisopimuksen yhteydessä. Euroryhmän vallan lisääminen voisi tarkoittaa myös Euroopan vakausmekanismin (EVM) roolin kasvattamista tulevissa kriiseissä. Merkel ja Schäuble ovat kannattaneet tätä ja euroryhmän vallan lisääminen voisi tarkoittaa entistä suurempaa ehdollisuutta tulevissa tukipaketeissa. Lisäksi EVM:n kehittämiselle on akuutti tarve, mikäli IMF päättää lähteä troikasta Kreikan III tukipaketin päättymisen jälkeen ensi kesänä.

Suomen virallinen linja voi hyvinkin olla Saksan tavoin EVM:n kehittäminen ”Euroopan IMF:ksi”. EVM ei ole euroryhmän tavoin virallinen EU-instituutio vaan siinä ylintä valtaa käyttävät jäsenmaa ja erityisesti Saksa. EVM:n kehittäminen Euroopan IMF:ksi tarkoittaisi entistä kovempaa talouskurin institutionalisoimista ja velkahuojennusten unohtamista. Näin vaatimus olisi myös loogisessa linjassa Suomen pitkän linjan kanssa, joka on olla välillä jopa saksalaisempi kuin Saksa.

Orpon haastattelu on osoitus, että Suomeen tarvitaan selkeämpää ja avoimempaa keskustelua paitsi EU/EMU:n tulevaisuudesta, ennen kaikkea Suomen Eurooppa-politiikasta. Saksan syksyn vaalien jälkeen rahaliiton integraatiota syvennetään ja hallitusohjelman kirjaukset voivat hyvinkin paukkua. Mikäli haastatteluista ei käy ilmi edes Suomen viralliset tavoitteet, on keskustelua vaikea käydä. Kun perussuomalaiset eivät ole enää hallituksessa, EU/EMU-integraatio tuskin tuottaa edes näennäisiä periaatteellisia ongelmia. Suomen EU/EMU-keskustelua on käyty paljon positiosta, jossa vaaditaan EU:n tai EMU:n reformointia joko sääntöperustaisuuden tai solidaarisuuden vahvistamista liittovaltiota kannattaen tai vastustaen. Näitä vaatimuksia ei kuitenkaan useinkaan suhteuteta Suomen hallituksen viralliseen EU/EMU-kantaan.

Brexitin, post-Brexit-EU:n ja rahaliiton viimeistelyn suhteen on kyettävä käymään avointa keskustelua Suomen positiosta Euroopassa!

Facebook Comments

Published in EMU mikroblogi Petteri Orpo

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com